نردبان کارآفرینی

  5 جلد کتاب سی کارآفرین که سالیانه توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف منتشر می شود، در یک مجموعه به صورت کامل و رایگان برای شما عزیزان علاقه مند به کارآفرینی در این تارنما قرار داده شده تا از آن استفاده نمایید.

کل 5 جلد کتاب (اختصاصی نردبان کارآفرینی): 

 

کلمه عبور: www.enardeban.ir

فکر انتشار کتابی محتوی تجربیات کارآفرینان فارغ­‌التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1384 شکل گرفت. پس از رایزنی با انجمن فارغ­‌التحصیلان و کمیته­‌های تخصصی دانشکده­‌ها برای معرفی افراد مناسب به منظور مصاحبه، بیش از 50 نفر برگزیده شدند که در این انتخاب، تلاش شده بود تا افرادی از صنایع و تخصص­‌های «متنوع» گزینش شوند و نه الزاماً برترین کارآفرین­‌ها به ترتیب اولویت. مصاحبه با 40 نفر از این افراد در سال 85 صورت پذیرفت و تا پایان سال 86 متن پیاده­‌سازی شده مصاحبه­‌ها به تأیید نهایی این افراد رسید. به دلیل کمبود بودجه و عدم همکاری از سوی افراد کارآفرین مصاحبه شده در تأمین مالی لازم، کار چاپ کتاب تا سال 87 مسکوت ماند. سرانجام با اختصاص بودجه­‌ی لازم برای چاپ کتاب، مصاحبه­‌ی سی نفر از این افراد پس از اصلاح دوباره به دست خود مصاحبه­‌شوندگان و تأیید نهایی ایشان در اسفند 87 در قالب نخستین کتاب به زیور طبع آراسته شد.

پس از تجربه­‌ی چاپ سری اول کتاب «سی کارآفرین» و دریافت دیدگاه‌­های مخاطبان در طی سال 1388، بر آن شدیم تا سری دوم این کتاب با تغییراتی چند، هم در ساختار صفحه­‌آرایی و هم در محتوای کتاب فراهم آید. در این راستا، مهم­‌ترین تغییر در شیوه­‌ی سؤال پرسیدن از اشخاص رخ داد که در آن، قالب «گفتگو» بر قالب «مصاحبه­‌های رایج» می­‌چربید و در مجموع، تلاش شد تا کاری نو عرضه شود و این تغییر در شیوه­‌ی سؤال پرسیدن لحاظ گردید. کوشیدیم تا ضمن رعایت حرمت و مقام هر کس در هنگام گفتگو، حال و هوای گپی دوستانه بر فضای مشترکمان حکم‌فرما باشد تا خواننده نیز خود را در روند بحث، حاضر بداند. بدین ترتیب در برخی موارد، شاهد سؤال و جواب­‌های کوتاه و پی‌درپی بودیم که با مصاحبه­‌های «عصا قورت داده»، آشکارا و تعمداً در تضاد بود.

کار طراحی ساختار جدید، تدوین سؤالات کاربردی­‌تر و تولید کتاب «سی کارآفرین 2» در بهار 89 به پایان رسید و کتاب دوم نیز متولد شد. برای این کتاب، یک کار کارشناسی انجام گرفت و حدود 30 هدف از سازمان‌های مختلف به عنوان مخاطب، شناسایی شدند و کتاب برای همه آنها فرستاده شد. از جمله، این کتاب برای معاونت­‌های پژوهشی دانشگاه­‌های دولتی و آزاد، مراکز فنی و حرفه­‌ای، مراکز رشد و کارآفرینی، پژوهشکده‌­ها و سازمان­‌های مجری مثل زیرمجموعه­‌های وزارت صنایع، نیرو، نفت، بانک­‌ها و نهادهای سیاست­‌گذار مثل مرکز پژوهش­‌های مجلس هم فرستاده شد.

پروژه تدوین کتاب «سی کارآفرین 3» نیز از مردادماه 89 آغاز شد و در خردادماه 90 به پایان رسید و نسخه چهارمین دوره از کتاب­‌ها نیز در بهار 91 به چاپ رسید. پس از تجربه چاپ 4 سری کتاب «سی کارآفرین» و گفتگوی دوطرفه با 120 نفر از کارآفرینان برگزیده دانشگاه صنعتی شریف، اکنون نوبت آن رسیده است تا با ارزیابی نکات مطرح شده در این گفتگوها به موشکافی دقیق مشکلات پیش روی فرایند کارآفرینی در کشورمان پرداخته، ضمن یافتن راه­‌حل­‌های اجرایی برای آن­ها از تجربه­‌های موفق این افراد در رفع موانع نیز سود جوییم تا شبکه­‌ای جامع از اطلاعات کارآفرینان، همراه با راهکارهای رسیدن به پیروزی را در یک مجموعه مدون و کارا گرد آوریم.

با این هدف، با تهیه بانک اطلاعاتی جامع و «به­‌روز» از فارغ­‌التحصیلان دانشگاه، گفتگوهای کتاب حاضر (سی کارآفرین 5) با تغییر در محتوای سؤالات، صورت گرفته و به جای تدوین دفتر خاطرات شخصی آنها با تأکید بیشتر بر جنبه­‌های کارآفرینانه فعالیت­‌های افراد در زندگی حرفه­‌ای آنها به منظور توسعه کسب­‌وکارهای دانش‌­بنیان انجام شده است. امید آن که فقط به چاپ دفتر خاطرات بسنده ننماییم و افق­‌های فکری افراد در موضوع کارآفرینی را در کنار هم فراهم آوریم و به بوته نقد سازنده بگذاریم و به کمک مخاطبان صاحب­‌نظر، همکاران پروژه سالیانه مجموعه کتب «سی کارآفرین» به تصحیح و دقیق راهی که در پیش گرفته­‌اند، نائل شوند.

اگر به طور میانگین، هر مصاحبه شامل تشریح بیست سال از عمر این تلاش‌گران باشد، هر کتاب محتوی ششصد سال از عمر افرادی است که بین نخبگان ورودی به بلندآوازه­‌ترین دانشگاه کشور، آدم­‌های برگزیده‌­ای هستند که در راه­‌اندازی یک کسب‌­وکار، موفق عمل کرده­‌اند. این کتاب‌ها از این نظر باید ارزش خواندن را داشته باشند تا دوستانی که مایل به ورود به عرصه کار و تلاش هستند، چرخ را دوباره اختراع نکنند.

دانشجويان می‌توانند برای ثبت نام و دريافت رايگان کتب «سی کارآفرین» به مرکز کارآفرينی دانشگاه مراجعه نمايند.

دسته بندی: معرفی کتاب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ادامه مطلب